Prožila si peklo, aby radila jiným, jak se vypořádat s tím svým | Velká cesta k sobě samému

čtvrtek, července 06, 2017

Ozývám se opět po týdnu (a jednom dni) a opět s recenzí na knížku. Je k neuvěření, že za deset (!!!) dní mám zkoušky na střední školu - do té doby se za mě modlete. Slibuji, že po přijímačkách se vám - a blogu - budu věnovat mnohem více.

Knížka Velká cesta k sobě samému je velmi odlišná od těch, které jsem zatím zrecenzovala. Nejedná se totiž o beletrii, ale o populárně naučnou knihu. Známá spisovatelka Cheryl Strayedová, kterou můžete znát například jako autorku úspěšného bestselleru Divočina, píše novinové sloupky pod pseudonymem Sugar. V těchto novinových sloupkách radí svým čtenářům a pisatelům, kteří se jí svěřují se svými problémy. Sugar/Cheryl vychází ze svých osobních zkušeností a přestože je ke čtenářům ohleduplná a milá, pojmenovává věci pravými jmény.


- přesunutý článek z minulého blogu -

Musím říct, že psaní této recenze je pro mě jakousi výzvou, protože se nemohu držet své obvyklé osnovy, kterou u psaní recenzí využívám. Jelikož mám ale výzvy ráda, budu se snažit, abych se úspěšně poprala i s touto.
Jak jsem se už zmínila, Cheryl přispívala svými spisy, ve kterých odpovídala na problémy, s kterými za ní přicházeli její čtenáři. Dávno předtím, než ale Cheryl převzala podobu Sugar, byl Sugar někdo jiný. Jistý Steve Almond, který má hned na začátku knihy jakousi předmluvu. Přibližuje nám celou historii Sugar, její vznik a to, kým měla pro čtenáře novin být. Bohužel se Steve nedokázal s fiktivní osobností Sugar ztotožnit natolik, aby pisatelům dokázal pomoct a tak toho nechal. Musel za sebe ale najít náhradu, kterou posléze opravdu nalézá ve spisovatelce, kterou - jak sám popisuje - znal jako autorku dojemného románu Torch. Ze začátku se to zdálo jako šílený nápad, protože oba měli své rodiny, své děti, své dluhy a své povinnosti. Přesto ji Steve napíše, zda by měla o převzetí totožnosti Sugar zájem a k jeho překvapení mu Cheryl skutečně odpovídá a ke všemu ještě nabídku přijímá.
A tak tedy vzniká Sugar.

„Běžte vstříc temnotě a sviťte.“

Musím říct, že přestože kniha není beletrií a nemá tedy žádný souvislý příběh, velmi mě zasáhla. Jak napsal sám Steve: "S každou další stránkou budete mít pocit, že se z vás stává čím dál tím větší člověk." A měl pravdu. Po úplném dočtení knihy jsem doslova pocítila, jak ze mně moje problémy mizí, protože jsem si dokázala představit, jak by mi Sugar pomohla, co by řekla, ať udělám. Najednou mi nedělalo problém se plynule nadechnout.

Kniha je členěna do pěti částí a to sice:
1. Vždycky jsme to byli jenom my
2. Jaký tajuplný svit hvězd vás dovedl až sem
3. Vodu si budete muset nanosit sami
4. Nemusíte být zničení, abych vás měla ráda
5. Strčte do krabice a čekejte.
Každá část se zabývá jiným druhem problémů a je velmi těžké popsat, co se v kterých částech řeší. Mně totiž přišly všechny ty problémy tak neuvěřitelně odlišné od sebe navzájem!

Co se týče obálky a tedy vnějšího vzhledu knihy, není to žádná velká sláva. Na stranu druhou bych knize ale nedávala jinou obálku už jen z důvodu, že takhle vypadá... ani to nedokážu slovy popsat! Na první pohled prostě působí jako nudná kniha, která je plná motivačních keců, co bychom měli dělat, abychom byli v životě šťastní. Poté, co knihu ale otevřete a začtete se, poznáte, jak moc jste se spletli. A mám dojem, že takhle by ta kniha měla vypadat, aby se jí lidé potom chtěli téměř omluvit za to, jak o ní smýšleli.

Jak jsem se už zmínila, Cheryl Strayedovou můžete znát jako autorku knihy Divočina. V češtině od ní vyšly pouze tyto dvě knihy. Abych se přiznala, zmiňovanou knihu jsem od ní nečetla, ale podívala se na film, který mě tedy moc nezaujal. Přišel mi velmi zmatený a bohužel si myslím, že je to tím, že jsem si předtím nepřečetla knihu, proto mi tak připadal. V budoucnu bych si proto chtěla Divočinu rozhodně půjčit v knihovně a napravit svůj hřích!

 

Upřímně doufám, že vás recenze zaujala a měli byste zájem si knížku pořídit do své knihovničky u vás doma. Musím se totiž přiznat, že tuto knihu považuji po jejím přečtení téměř za nutnost. Sama jsem se ve svém - zatím krátkém - životě setkala už s tím, že jsem se cítila na dně a sama a opuštěná a nevěděla jsem, jak se se svými problémy vypořádat. Takovéhle knihy vám ale pomohou - ať už s vašimi trablemi, nebo s vaší depresí. Pokud byste tedy o koupi opravdu uvažovali, využijte prosím internetový portál Srovname.cz, který vám na tomto odkaze ukáže, kde knihu Velká cesta k sobě samému seženete co nejlevněji.

Za recenzní výtisk děkuji nakladateství Knižní klub.

10 / 10

You Might Also Like

0 coment�rios