Jaké knihy číst v létě 2017

úterý, července 11, 2017


Knihy jsou součástí mého života, to je vám nejspíše už jasné. Navíc se díky blogu a svému instagramu i dobře orientuji v nejnovějších kouskách na trhu.
Když však přijde léto a s ním i „Velký nákup nových knížek“, jsem bezradná a nevím, jaké kousky bych si měla v parném a dusném počasí přečíst - a kterou vzít k vodě?
Proto vám přináším tenhle seznam mých osobních favoritů, které byste rozhodně neměli nechat bez povšimnutí!

VŠEM KLUKŮM, KTERÉ JSEM MILOVALA

JENNY HAN

Hanovou jsem neuvěřitelně dlouho odkládala. Její kniha Všem klukům, které jsem milovala byla právě tou osudnou knihou, která u nás autorku tolik proslavila. Nebylo to ani tak proto, že bych s autorkou měla nějaké špatné zkušenosti, jako spíš proto, že mě kniha zprvu vůbec nezaujala. Přebal s nějakou dívkou, anotace i jméno knihy sladší, než marcipán. A přesto je v mém letním doporučení pro vás.

Příběh vypráví o dívce Laře Jean, která lásku definuje jako jakousi „nepříjemnost“ ve středoškolském životě. A věřte, že ona se vyzná. Byla už tolikrát zamilovaná! Pokaždé si ale zakáže zajít dál - jak? Napíše svým láskám dopis na rozloučenou. Poté jej pečlivě zalepí, nadepíše na dopisy adresu a schová do své krabice na klobouky - nikdy neodeslané.
Jednoho dne však dopisy někdo odešle. A Lara musí čelit následkům.  

Příběh, který zní jako klišé klišém je. Nehledejte v tom nic složitého, nic, co by ve vás zanechalo hluboké a doposud nepoznané emoce. Kniha je ale zaručeně letní oddechovkou, po které v létě tolik toužíme.
Plusem též je, že autorka Jenny Hanová bude na letošním říjnovém Humbooku! (Což byl také důvod mé koupě.) Knížka má i pokračování v podobě dalších dvou dílů (P.S.: Stále tě miluju a Navždy s láskou, Lara Jean), z čehož ten třetí závěrečný má mít premiéru právě na zmiňovaném Humbooku.


TÍHA VESMÍRU

JENNIFER NIVEN

Miluji Young adult literaturu; miluju Yoli. Jsem tak ráda, že mám s nimi spolupráci! Díky tomu mám totiž možnost dostávat knihy jako je právě Tíha vesmíru. Přestože mi hodně lidí tvrdí, že se tento autorčin počin velmi podobá Eleanor & Park od Rainbow Rowellové, já si to nemyslím. Sice by se tam dala nalézt určitá podobnost, ale určitě ne taková, abych se začala domnívat, že z Rowellina díla Nivenová vycházela.

Tíha vesmíru je příběh lidí, kteří jsou odsouzeni k tomu, aby byli nenáviděni pro to, kým jsou.


Libby Stroutová má možnost začít znovu a s čistým štítem.
Poté, co jí nečekaně zemřela maminka, netušila, co si počít. Jediné, co jí ulehčovalo každodenní deprese bylo jídlo - spousta jídla. Netrvalo dlouho a Libby v jednou místním časopise prohlásili za „nejtlustší teenagerku Ameriky“. Po dvou letech, co na sobě tvrdě dřela každý den, se konečně vrací do školy. Odhodlaná okusit život.

Jack Masselin je přesně ten kluk, o kterém sníte. Představujete si s ním velkou svatbu, tři roztomilá dítka, a na školní lavici si píšete své křestní jméno s jeho příjmením.
Ve skutečnosti to ale není vůbec kluk, kterého byste chtěli.
Jack je nemocný; má prosopagnosii. Jinak také známou jako obličejovou slepotu. Není schopen zapamatovat si obličeje ani členů své vlastní rodiny, ani svých nejbližších přátel. Tuto svou vadu a nedostatek skrývá tak, že si hraje na „toho borce z vaší školy“.

Co se stane, když se tito dva nešťastníci střetnou?

 Přestože kniha svádí k tomu, aby se o ní přemýšlelo, jako o oddechovém čtení, nejedná se o něj. Tíha vesmíru má svižný, rychlý děj, o kterém si opravdu ze začátku myslíte, že je na oddech a vhodný na čtení před spaním. Postupem děje ale začínáte své rozhodnutí zpochybňovat. V příběhu se totiž dozvídáme o krutosti nás i jiných lidí vůči „odlišným“ lidem. O tom, jak je důležité uvědomění si, že vás má na světě rád byť jen jeden jediný člověk. O tom, jak je důležité se slyšet navzájem.
Knihu jsem smlsla za jeden den a rozhodně mě nenechala chladnou. Ba naopak. Byla to totiž první knížka od této autorky, kterou jsem si přečetla a vzhledem k tomu, že se chystá film All The Brght Places (do češtiny přeloženo jako Všechny malé zázraky), měla bych si přečíst i její prvotinu.


ILLUMINAE

AMIE KAUFMAN
JAY KRISTOFF

Illuminae je oproti předchozím knihám úplně jiná - tedy... úplně. Také se zde odehrává milostný příběh, ovšem ten je na pozadí toho všeho. Kniha je velmi odlišná od všech ostatních, které jsem kdy četla (a že já jich četla). Příběh totiž není napsaný stylem příběhu, nýbrž je poskládaný ze souborů, z dokumentů, z chatů... Illuminae se tak stává neuvěřitelným mistrovským dílem, který ani tak nejde nazývat knihou, jako spíš „složkou“.


Přepadení planety se plánuje dny, týdny, roky dopředu. Nejedná se o běžnou a lehce proveditelnou akci, a proto den, na který přepadení připadne, nejde jen tak přehodit.
Za to rozchod s klukem jde o den, nebo dva posunout.
Kady si však na rozchod s Ezrou vybrala právě ten osudný den, kdy její planetu přepadne jedna z největších světových korporací na světě. Oba (ex)milenci tak zjišťují, že nenávist k tomu druhému budou muset překonat a spojit se, aby zjistili, co se ve skutečnosti děje - a z jakého důvodu.
Vesmírnou loď Alexandra, na které zůstal právě Ezro, navíc stahuje nebezpečný smrtelný virus, kvůli kterému nakažený ztrácí mysl a mění se v monstrum. Ezro není schopný přežít, pokud mu nebude poskytnuta pomoc v podobě záchrany. Dokáže se k němu Kady, která je však na  lodi Hypatie, dostat v čas?

Kniha je to neuvěřitelně zajímavá a originální. Je proto naprosto normální, že tuto originalitu někteří lidé, příliš neoceňují a nelíbí se jim způsob, jakým je Illuminae prezentována. Já vám pro přiblížení přináším vyfocenou svou oblíbenou dvojstránku s informacemi a ilustracemi vesmírných lodí, o kterých jsem mluvila výše.



EVERYTHING, EVERYTHING

NICOLA YOON

A na závěr něco anglického. Před nedávnem jsem si přečetla knížku Everything, Everything (do češtiny přeloženo: Všechno, úplně všechno) od afroamerické spisovatelky Nicoly Yoon. Nicola píše lehkou angličtinou, a proto jsem si jí vybrala coby „anglický knihomol-začátečník“. S anglickými knihami jsem chtěla začít už před dvěma lety a ke svým čtrnáctým narozeninám jsem dostala If I Stay. Kniha mi v té době ale nesedla a moc slovíčkům jsem nerozuměla - trvalo mi neuvěřitelně dlouho, než jsem se přes ní dostala! E, E. jsem četla pět dní, což je, si myslím, ohromný výkon. Příběh je miloučký, sladký, a přesto tolik odlišný od „young - tragických“ knížek typu Hvězdy nám nepřály. Nechci příliš prozrazovat. Nicméně knihu je nyní možné zakoupit už i v češtině. E, E. se také dočkala svého filmu, který byl před dvěma týdny uveden do kin. Hlavní hrdiny si zahrála Amandla Stenberg (ta, co hrála Routu v Hunger Games) a Nick Robinson (ten, co hraje v sitcomu Melissa & Joey).
Maddy je alergická na celý svět. Tuto vzácnou, a přesto existující nemoc má celý svůj život. Nikdy na své kůži nepocítila paprsky slunce, nikdy si nezaplavala v oceánu. A nikdy jí to ani nechybělo. Člověk přece nemůže postrádat něco, co nezná.
Pak se ale do vedlejšího domu přistěhuje Olly. Kluk, který na sobě neměl nikdy nic v jiné barvě, než v černé. Kluk, ve kterém Maddy najde svého prvního kamaráda - byť jen přes chat na internetu.
Poté, co Maddyina chůva Carla povolí Ollyho návštěvu do jejich čisťounkého domu za předpokladu, že se o tom nedozví její matka, Maddy zjišťuje, že jí její „přežívání“ bez rizik nestačí. Chce zkusit všechno, dokud má čas, dokud žije. Úplně všechno.


Děkuju všem, kteří tenhle dlouhý článek zvládli až sem! Doufám, že jsem vás alespoň na jednu z těchto knížek nalákala a těším se na vaše komentáře, které snad budou plné doporučení na letní čtení od vás!

You Might Also Like

8 coment�rios

  1. Myslím, že budu ráda, že se dostanu k tomu, k čemu mám. :D Jediné, čeho se bojím je to, že ani tyto prázdniny nepřečtu druhý díl série Písně ledu a ohně (proboha, jak dlouho tu sérii už mám doma?!).
    Každopádně výběr je pěkný, tři z knih mám jistě v hledáčku. Znáš mě dost na to, aby jsi tu jednu, co mě neláká, poznala sama. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi povídej! Letos jsem to s nákupem knih „kapánek“ přepískla. Bůh ví, kdy se k tomu dostanu plus tu mám ještě nějaké krásné kousky z knihovny :D. Šmarjá, kdybych si raději kupovala třeba oblečení, jako ostatní, to bych třeba vynosila.
      Je mi to naprosto jasné :D :).

      Vymazat
  2. Miluji články s tipy na knihy. Jsem velmi zapomnětlivý člověk a také moc líný si psát seznam, takže tohle je přesně pro mě! :D
    Před přečtením článku, když jsem viděla pouze úvodní obrázek, řekla jsem si, že vše bych si přečetla, jen Všem klukům, které jsem milovala ne, teď si tím ale nejsem tak jistá. Vždy mě hlavně odradil ten název, ale pokud říkáš, že to není zase tak obyčejný příběh, i když stále oddechovka, ráda to zkusím. :)
    Nad Tíhou vesmíru se stále rozhoduji, když už mi přišel katalog z Knižního klubu a stále mě na to láká. :D A Everything, everything bych jednou ráda taky zkusila v angličtině, už jenom kvůli těm obalům na českých verzích, brr, a potřebuji nějakou četbu v aj.
    Pro Illuminae jsem si schválně oddělila řádek, protože se tu s ní právě válím v posteli. Dnes odpoledne jsem začala číst, momentálně jsem na 126 stránce a já NEMÁM SLOV. Neustále každého (opravdu každého) otravuji s tím, jak je dokonalá. A já ti musím moc poděkovat za tvé instastories, které mě k této knize přivedli, moc děkuji. Sice jsem na ní čekala asi týden a půl, jelikož pošta měla problém s doručením aneb jejich ujišťování, že v pátek je u mě a já musela vyčkávat celý víkend až do pondělí, ale dočkala jsem se a teď asi kohokoliv koho potkám, budu odkazovat k této knize. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak já miluju psaní si do zápisníčků dlouhé seznamy nadepsané „Books which I want it“ :D. Mám jich tucty (těch seznamů) a doslova se vyžívám v tom, když si můžu odškrtnout další knihu ze seznamu fajfkou.

      Všem klukům odpuzuje čtenáře (nepočítám-li dvanáctileté dívky/chlapce) hlavně svým zevnějškem a tím příšerně příšerným názvem. I já jsem váhala a původně chtěla sáhnout po Šepotání - jenže to by se mi zaručeně nelíbilo. Nemám ráda Alenku, ani Říši divů. A tak souboj vyhrála Všem klukům. A nelituji toho :).

      TÍHA JE FANTASTICKÁ! Zbožňuji ji, přestože jsem se setkala i s dost hojnou skupinkou lidí, kteří tento můj názor nesdílí. Pokud jsi již četla Eleanor & Park, nejspíš tam nalezneš mennší podobnost - já ji však nenalezla, mě na ní upozornila Lucka z instagramu. Tak uvidíš :). Jestli si jí přečteš, určitě mi napiš svůj názor!

      Souhlas! České obálky k této úžasné knize jsou nanejvýš tragické. Já osobně si knihu chtěla nejdříve koupit s filmovou obálkou (protože Nick? NUTNOST), ale jelikož byla o poznání dražší, vykašlala jsem se na to :D.
      Já si teď z knížek v ájině brousím zuby na Milk and Honey (já vím, já vím, hrozně originální), ale hlavně na We are Okay, která má naprosto bombastickou obálku a ani příběh není k zahození. Když tak ti sem dávám odkaz: https://www.goodreads.com/book/show/28243032-we-are-okay

      Tak to jsem moc šťastná! Už několikrát se mi poštěstilo, že jsem svým čtenářům poradila do správné knihy, ale vždy jsem z toho neuvěřitelně šťastná :')! V říjnu (premiéra bude právě na Humbooku) by měla vyjít Gemina, která má snad ještě krásnější obálku, je-li to ještě nějak možné ♥.
      Naprosto ti rozumím, já na knihu taky všechny odkazuju (i své prarodiče) :D.

      Vymazat
  3. Ahooj! Článek jako obvykle skvělý! Ale mám takový pocit, že první knížka, co u nás od Hanové vyšla, byla Léto kdy jsem zkrásněla ze série Léto. Možná se mýlím, ale vrtá mi to hlavou a musím se ozvat. 😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj!
      Máš pravdu, moc se omlouvám za chybku! Už jsem to pozměnila :).
      Jsem ráda, že se ti článek líbil ♥!

      Vymazat
  4. Úžasné knihy! Já mohu souhlasit akorát s Illuminae, kterou jsem četla, ale na ostatní knihy se také chystám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano! Illuminae je úžasná a už odpočítávám dny do Humbooku, kde vezmu Geminu útokem :D :).

      Vymazat