V našem světě se skrývá ještě jiný | Město z kostí

čtvrtek, července 06, 2017

Jsou lidé, kteří se ve svém oboru, profesi tak proslaví, že je zná každý, který se o daný obor alespoň trochu zajímá. V módě mezi takové autory patří například Tommy Hilfiger nebo Coco Chanel. Ve světě knihy máme takové autory, pány spisovatele a paní spisovatelky, také. A Cassandra Clareová se mezi ně rozhodně řadí. No řekněte, kdo z vás neslyšel o její veleúspěšné sérii The Mortal Instruments, která v České republice vyšla pod názvem Nástroje Smrti? Ve svém okolí nikoho takového neznám - ba naopak. Buď si chtějí moji knihomolští přátelé její knihy teprve přečíst, anebo už tak udělali dávno a o sérii už nějaký ten pátek básní.
A já, jako správný knihomol, nemohla zůstat pozadu. Pojďme si tedy Město z kostí shrnout.


- přesunutý článek z minulého blogu -

Příběh vypráví o patnáctileté dívce Clary, která se jednoho letního večera vydává společně se svým nejlepším kamarádem Simonem do blízkého newyorského klubu. Má to být večer jako každý jiný, stane se však něco, co je všechno, jen ne normální. Clary uvidí přímo před svýma očima, jak tři lidé zavraždí návštěvníka klubu. Nejhrůznější je na tom však to, že se jí tito tři podivíni, kteří si přezdívají lovci stínů, snaží namluvit, že jejich oběť není člověkem.
O den později si Clary myslí, že se jí to všechno jenom zdálo - už jen z důvodu, že ty Lovce stínů mohla vidět pouze ona. Toto její podivné dobrodružství ale jen tak neskončí a Clary se s nimi znovu setkává - a zjišťuje, že v jejím světě, světě, který dodnes považovala za svůj domov, je další svět, město, ze kterého byla před lety vytržena.

„Nemůžeš zachránit ostatní, dokud nezachráníš sama sebe.“


Pravdou je, že Nástroje Smrti mám už nějaké ty dva roky v hledáčku. Pokaždé, když jdu do centra na doučování na školu, kam se hlásím, stavím se alespoň na pár minut v Paláci knih. Několik pater rozlehlá budova plná knih? Ano, tomu říkám palác. Nicméně pokaždé tu toužebně kroužím kolem sekce Fantasy a slastně vzdychám, když si prohlížím tuto sérii. Letos jsem si o ní řekla k Vánocům, ale nakonec jsem místo ní dostala zbývající dva díly Sirotčince slečny Peregrinové. A přece jen, knih z této série je tak moc, že mě jejich koupě odradila. No, po přečtení prvního dílu už ale nejspíš při další návštěvě Paláce knih neodolám a ten druhý díl si budu muset koupit.

Jak už je mým zvykem, zhodnotím nejprve přebal a obálku knihy. Jak jste si mohli všimnout o pár odstavců výše, první díl má i přebal podle filmu, který byl na základě tohoto příběhu natočen. Clary si zahrála Lily Collinsová a Jace, tedy jednoho z lovců stínů, si zahrál Jamie Campbell Bower. Film jsem viděla ještě před přečtením samotné knihy a musím se přiznat, že moudrá jsem z něho nebyla. Akorát jsem byla zmatená a nedokázala se v tom zorientovat. Přesto se mi i filmová přebálka líbí - obal je ale o mnohé krásnější. Krom toho, že je tedy ve stejném duchu jako další díly ze série (hodí se k sobě tedy), tak přece jen - kdo z knihomolů by dal přednost filmovému zpracování, před tím knižním? Nicméně oběma zpracováním dávám palec nahoru a hodnotím je velmi, velmi kladně.


Z autorky Cassandry Clareové jsem ze začátku byla trochu na rozpacích, alespoň co se jejího stylu psaní týče. Několik kapitol mi dělalo vůbec problém se do příběhu ponořit, přišlo mi, že to vzala moc zhurta a příliš s dějem pospíchala. Poté, co Clary ale pronikne do světa lovců stínů, se rychlost děje zklidní a já už knihu nemohla odložit.

Co se týče vybarvení charakterů u postav… nebudu lhát, hlavní hrdinka mě trochu zklamala. V některých ohledech. Bylo několik málo chvil, kdy jsem se přistihla, že bych jí nejradši omlátila hlavu o knihu nebo s ní zatřásla se slovy: "Seber se ksakru, děvče!"
Opravdu, někdy jí už bylo hodně. Často na mě působila jako malá holčička, která nemá o světu tušení a to mě znervózňovalo, přestože jsem věděla, že to tak autorka nejspíš zamýšlela. Nechovala jsem k ní ale vyloženě zášť, to rozhodně ne. Líbilo se mi třeba, jaký měla vzhled. Vždycky jsem chtěla být zrzka a v mladším věku jsem toužila být i vzrůstově menší. A pihy! Ty bych chtěla pořád. Nakonec si jí třeba ještě zamiluju, kdoví.

Jace jsem zbožňovala! Ten jeho rošťácký způsob vyjadřování a tajemný charakter - já byla zkrátka vždycky na ty tajemné charaktery. Ale zjistila jsem, že to většina čtenářů, alespoň ti, které znám. Někdy jsem se nachytala, jak se uculuji na stránky knížky, to bylo hlavně v případech, kdy flirtoval s Clary. Bohužel jsem si toho svého trapného úsměvu většinou všímala, když jsem seděla v metru a lidé na mě nechápavě koukali.

Dalším charakterem, kterým jsem byla velmi učarována byl rozhodně Luke, kterého jsem si velmi oblíbila. Jen škoda, že v knížce nedostal tolik prostoru, abych si ho užila více.

Moc jsem nemusela postavu Simona, ale věřím, že to nebylo ani tak kvůli postavě jako takové, jako spíš kvůli tomu, že se mu líbila Clary. Proč mají přátelé pokaždé tendenci to "přátelství" posunout na nový level? Nechci tady nikomu ničit naděje, ale tohle prostě nikdy nevyjde, protože na vás vždycky budou ti druzí z toho přátelství pohlížet pouze jako na velmi blízkého přítele - milují vás, ale ne tak, jak byste si to vy představovali.

Zápletka knihy je tak rozrostlá, že jsem z toho až v rozpacích. Jsem zvědavá, jak se toho autorka v dalších dílech zhostila a nemohu se dočkat pokračování. O co ale v knize tedy jde: v první řadě o to zachránit Claryinu matku, která byla unesena Valentýnem, o kterém si doteď všichni mysleli, že je mrtvý. Pak se do toho přimotá Pohár smrti a hromada, hromada příšer, které se musí za jeho nalezením zničit. Musím ale říct, že celou tu zápletku si zatím moc užívám.

Po přečtení prvního dílu vám tedy - těm, kteří ještě stále váháte tak, jako jsem váhala já - dávám zelenou a říkám, že si Město z kostí musíte přečíst! Krom toho, že se dočkáte nějaké akce, tak nechybí ani romantika, ani tajemno. A já, jako osoba, která se k fantasy žánru zase začíná po x letech vracet, o tom vím své.

Za zaslání recenzního výtisku převelice děkuji internetovému knihkupectví MegaKnihy.cz a skvělé Hance s Lenkou, které se o mě tak hezky starají!


9 / 10

You Might Also Like

2 coment�rios

  1. MILUJU TUHLE SÉRII!♥ Je naprosto úžasná. První díl je opravdu maličko zamotanější, ale autorka to má velice dobře promyšlené, to si piš. :D Vůbec bych nečekal, co se bude dít v dalších dílech, je mistrině překvapeních. Určitě nepřestávej a čti dál, objeví se spousta nových postav, s tím i nových vztahů a zápletek. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tě asi teď hrozně zklamu, ale když jsem sem tuhle recenzi přepisovala, říkala jsem si: „Proboha, proč jsem tomu dala tak vysoké hodnocení?“ :D :/
      Zpětně tu knihu nemám zafixovanou jako dobrou, protože ten konec... eee :D A hlavní hrdinku bych kopla do ***. Jenže to jsem já; když začnu nějakou sérii, musím jí i dokončit :D. Budu si muset koupit i další díly a upřímně doufám, že se nemýlíš a bude mě to pokračování bavit více, než začátek.

      Vymazat