Jen jedno malé tajemství... || JÁ, SIMON

středa, července 04, 2018


Hledáte knihu, která za poslední rok vzbudila ohromný rozruch? Pak se určitě zaměřte na Probuzení Simona Spiera, která nově vyšla i ve filmovém provedení pod názvem Já, Simon. Tahle kniha zapůsobila na čtenáře z celého světa – i u nás si získala silný hlas a nyní se jedná o jednu z nejúspěšnějších a nejvíce prodávaných Young Adult knih dneška.

Simon je šestnáct let starý, ale na rozdíl od svých vrstevníků neřeší trable s láskou, rodinou, dokonce ani s přáteli. Vede přesně ten život, po kterém puberťáci touží.
Teda docela.
Přestože je Simon vtipný, miluje své sestry a rád blbne se svými třemi nejlepšími kamarády, má jedno velké tajemství, o kterém nikdo neví.
Už nějakou dobu si je na sto procent jistý tím, že je gay.
Chlapec se to snaží ze všech sil tajit, ale když se na školním účtu na Tumblru objeví anonymní zpráva od neznámého chlapce, který se schovává za přezdívkou „Blue“, s přiznáním, že je gay, rozhodne se Simon si s neznámým dopisovat.
Jednoho dne se Simon zapomene odhlásit z emailu ze školního počítače a k jeho korespondenci se dostane Martin. Rázem se Simon stává obětí vydírání a musí dělat přesně to, co se po něm žádá – jinak celá škola zjistí, kdo je Simon Spier zač.

„‚... teď o spoustu věcí přicházím. O maličkosti. Je těžké se toho vzdát.‘
‚Ale mně je sedmnáct. Nemyslíš, že bych se měnit měl?‘“

Když jsem před měsícem a půl sáhla po této knize, nebyla jsem na tom psychicky nejlíp. Neměla jsem chuť zůstávat sama se svými myšlenkami a seriály je už nepomáhaly přebít. A tak přispěchal na pomoc Simon a jeho příběh. Prvně jsem se domnívala, že přečtu pár stránek a únavou mi spadnou víčka a usnu, ale opak byl pravdou – inu, jak už to bývá. A náhle se ze stránky stala kapitola a z kapitoly celá kniha.
Přiznávám, že jsem nejdříve viděla film v kině. A přestože jsem znala hodně „spoilerů“, bylo to něco naprosto neočekávatelného, úžasného. A kniha byla ještě trochu jiná, než film. Bylo to pro mne tedy takové speciální ozvláštnění, ač mě bolí použít tenhle termín, byla jakýmsi „dodatkem“ k filmu.

Zatímco film začal klasickým úvodem, kdo Simon je, jak žije, a tak dále, u knihy jsem byla první dvě krátké kapitoly poměrně zmatená. Jako kdyby mě někdo vzal a vrhl mě do konverzace uprostřed žhavé diskuze. Nevíte o co se jedná, co se děje, kde jste, ani co jsou zač tihle lidi.
Nicméně to byla tak jediná velká fáze, která mne v knize mrzela. Pak možná jen trochu ty vztahy v knize byly méně rozpitvané jak ve filmu. Slyšíte tu ironii? Film byl opravdu lehce lepší jak kniha, to se nestává!

„.... nemyslíš, že by coming-out měli podstoupit všichni? Proč je za výchozí stav považována zrovna heterosexualita? Ty rozpaky by si měli zažít každý a při té příležitosti se k něčemu oficiálně přihlásit, ať už k hetero-, homo-, bisexualitě, nebo čemukoliv jinému.“

Co mne na knize naopak velmi potěšilo oproti filmu byl fakt, že kniha pokračovala o kus dál, než film. Zatímco film končil jakýmsi rozuzlením, na které se od začátku knihy čeká, kniha nám dala ještě nějakých 50+ stránek navíc. Což bylo milé, protože jsme dostali náhled a jakýsi přehled o tom, co se děje PO TOM NĚČEM, po tom velkém kroku a změně, která v našich životech nastane.

Další byly citáty. Ať už v knize, nebo filmu. Třeba ta věc s coming-outem? Jen si představte, jak se to děje! Prosím, ať se to děje! Homosexualita a jí podobné (i nepodobné) sexuality by neměly být podřadné heterosexualitě.
Milovala jsem na knize to, že jsem se s ní i já mohla ztotožnit, přestože nejsem kluk, který je gay. Jsem holka, která má ráda a líbí se jí kluci, ale bojuju se stejnou nejistotou se sebou samotnou denně a je fajn uvědomit si, že nejsem jediná puberťačka, která válčí sama proti sobě. 

„Člověk může znát druhého člověka sebelíp, může znát nazpaměť všechna jeho gesta, ale do jeho myšlení stejně nikdy nepronikne.“

Co se filmové a původní knižní obálky týče, stále se nedokážu rozhodnout, která z nich mě oslovila více. Doma mám jen tu jednu filmovou a stále váhám, jestli si nepořídit i tu původní. Obě jsou nádherné, takže obálky mne opravdu nezklamaly.
Spisovatelka Becky Albertalli s knihou Simon vs. Homo sapiens Agenda debutovala. Jedná se o její nejúspěšnější román, který si získal opravdu obrovskou popularitu. Americká autorka napsala ještě další dvě knihy: The Upside of Unrequited (Podělaným navrch (2017)) a Leah on the Offbeat

„Mluvil o oceánu mezi lidmi. A o tom, že smyslem všeho je najít břeh, ke kterému stojí za to plavat.“

Uf, už je toho textu nějak moc. Dobrá, tak recenzi bych ráda zakončila tím, že se jedná určitě o jednu z nejlepších knih z továrny nakladatelství Yoli a už teď se nemůžu dočkat na autorčiny další knihy. 

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Yoli & Euromedia.

5* / 5*

You Might Also Like

1 coment�rios

  1. Krásná recenze :) Já jsem zatím film neviděla, ale chystám se na něj. Trochu mě odrazuje, že je jiný než kniha, ale snad to překousnu :D

    OdpovědětVymazat