I am justice! || DEATH NOTE (manga review)

úterý, dubna 02, 2019


Už je to nějaká doba, co jsem se na svém (book)instagramu a mezi ostatními přáteli z komunity zmiňovala, jak ráda bych napsala nějaké články s tématikou Japonska, mangy, anime a komiksů. Baví mě ta mnohdy šílená a tolik odlišná kultura jejich bláznivých a nádherných kreseb, které jsou pro ně tak typické. 
Proto jsem tak nadšená, že mám díky internetovému knihkupectví Megaknihy konečně tu příležitost vám představit jednu z nejlepších a nejpopulárnějších mang současnosti! Seznamte se se Zápisníkem smrti!

Poznámka:
Jelikož se jedná o výtisk v angličtině budu sem přikládat citáty v tomto jazyce, aby byla citace autentičtější. Děkuji za pochopení!

„This world is rotten, and those who are making it rot deserve to die. Someone has to do it, so why not me?“

Light Yagami je sedmnáctiletý student s fantastickým školním prospěchem – a nudí se k smrti. Krom toho, že ho nikdo po celém Japonsku nedokáže překonat ve znalostech, si díky své bystrosti a faktu, že je jeho otec policejní detektiv, uvědomuje, jak moc je svět, ve kterém žije, zkažený. Denně se ohlašuje nespočet vražd, úmrtí, krádeží, atentátů a jiných hrůz. Lidé, kteří toto zlo páchají, si zkrátka nezaslouží žít.
Jednoho dne najde Light na školním pozemku černý zápisník. Na vnitřní straně deníku se dočte, že se jedná o takzvaný Zápisník smrti a člověk, jehož jméno do něj bude zapsáno do čtyřiceti vteřin po zapsání umírá.
Light si deník ze zvědavosti bere s sebou domů, kde ho krátce na to navštěvuje Shinigami (japonský Bůh smrti) Ryuk, kterému zápisník smrti omylem spadl do světa lidí. Light je rozhodnutý, že za pomoci této nově nabité zbraně potlačí a vymýtí veškeré zlo na světě a stane se samozvaným Bohem nové světa. Uspěje ve svém úkolu, anebo ho Zápisník smrti stihne dřív proměnit ve zločince, proti kterým Light tak usilovně bojuje?


Death Note je pro mě hodně velká srdcová záležitost. Šlo o úplně první anime, které jsem kdy viděla, když nepočítám pár dílů Pokemónů, které jsem sjížděla jako malá na někdejším Jetixu. Na Death Note jsem koukala s českým dabingem každý večer na YouTube  a hltala ty intriky, strategie a příběh tak důmyslně vytvořený a promyšlený, až vám z něj stály vlasy na hlavě.
Mangu jsem ale nikdy doma nevlastnila, protože se mi nelíbila česká vydání s barevnými obálkami.
Až v září, když jsem byla na týden v Anglii, jsem ve Waterstones v Bournemouthu (pro víc mých zážitků z Anglie, klikni sem) objevila tuto krásnou, černou a minimalistickou edici. A rozhodla se ji mít.
Kniha obsahuje dva svazky (první a druhý díl, třetí a čtvrtý díl, pátý a... tak dále) po devíti kapitolách. Neřeknu vám, zda se to mé vydání liší vnitřkem od toho českého, ale domnívám se, že budou úplně stejná.


Pokud o fenoménu manga moc nevíte, určitě počítejte do budoucna, že udělám nějaký dlóuhatánský článek, kde se více rozpovídám. Nicméně vám už teď nastíním alespoň to, že tento japonský druh komiksu se čte zprava doleva. Můžete si toho všimnout například hned u první fotografie v této recenzi, kde je kniha tištěna obráceně, než jsme zvyklí (její hřbet je na protilehlé straně). Působí to tedy tak, že čtete knihu zezadu dopředu (nebudu lhát, v metru už se mi několikrát stalo, že na mě spolucestující divně koukali, když jsem otáčela stránky na druhou stranu).
V Japonsku je to ale běžné nejenom u mangy, ale i u normální běžné literatury, ať už se jedná o beletrii nebo naučnou. U nás mangu vydává především nakladatelství CREW, kteří tuto východní zvyklost zachovávají.

„In all things, one cannot win with defense alone. To win, you must attack.“

Co osobně u Death Note oceňuji nejvíce, je fakt, že vypravěčem, tedy hlavní postavou, je negativní postava, kterou ale mnoho čtenářů po celou dobu bere kladně – jako dobrácký charakter, který se snaží udělat ze světa lepší místo. Je to opravdu zajímavé sledovat, protože jak už jsem sama řekla, jednalo se o mé první anime, bylo mi tenkrát jedenáct let. Poprvé jsem Lighta brala jako největšího hrdinu, lásku svého života a největšího klaďase, který v seriálu je. Napříč roky a rewatchingy (= opakované sledování nějakého filmu, seriálu) jsem ale názor měnila společně s tím, jak jsem rostla a vyvíjela se. Death Note je jeden z těch příběhů, které vždy budou aktuální a to z něho dělá naprosto nepřekonatelné a neochvějné literární a obrazové dílo.
Manga má celkem 12 svazků plus jeden speciální, anime 37 dílů plus dva dodatkové, speciální. První publikace se do knihkupectví dostala v roce 2003 a od té doby se příběh čtyřikrát zfilmoval. Má tedy tři japonské filmové adaptace (o nich víc zde) a jednu americkou od Netflixu (klikni sem). 

„This notebook is the deadliest weapon of mass murder in the history of mankind.“

Zkrátka a jednoduše, podtrženo sečteno, nemám co bych této nesmrtelné manze vyčetla. Zatímco u filmů, beletrie a seriálů jde posun v hraní a technice a psaní vidět minimálně (až na kameru, její tvorba je znatelná), u anime a mangy stačí pár let a jedná se o zastaralou techniku a tvorbu. U Death Note to ale nepozoruji; ano, u anime jsou vybledlejší barvy, dnes by už byl obraz sytější, ale to je tak všechno. Kresba je čistá a její stále se rozrůstající se popularita mluví za vše.
Jak už jsem zmínila výše, mangu u nás vydává pod názvem Zápisník smrti nakladatelství CREW, kde už vyšly všechny svazky, včetně toho jednoho speciálního. Celou sérii můžete výhodně zakoupit na stránkách Megaknih.
Černou edici, kterou vlastním já, můžete na českém trhu sehnat pouze na Megaknihách, nikde jinde se neprodává. 

Mockrát děkuji internetovému knihkupectví MEGAKNIHY za zaslání tohoto recenzního výtisku!

5*/5*

You Might Also Like

1 coment�rios

  1. Ježíš, Death note s českým dabingem? To bych asi neskousla. :D Jsem ráda, že jsem to viděla ještě s titulky na shirai.cz (které teď už bohužel online přeložené díly s titulky neposkytuje :D)
    Strategie jsou pro mě na celém anime to nejlepší! Vždy jsem jen zírala, jak na to vlastně přišli, takže myšlení... úplně na jiném bodu než u mě. :D
    Death Note je opravdu srdcová záležitost! Úžasný článek!

    OdpovědětVymazat