Skvrny nejsou to nejhorší, co jí potkalo... || Skvrna

neděle, října 08, 2017

Někdy na začátku srpna mi přišel email od Euromedie. Byl to ediční plán na měsíc září.
Tyhle emaily zkrátka patří (a nejspíš už navždy patřit budou) mezi mé nejoblíbenější, protože v nich vždycky najdu tolik zajímavých knížek - a já si z nich můžu dokonce několik vybrat na recenze! Zkrátka mi tyhle emaily ohlašují, že některé sny se plní.

Nicméně, když jsem v zářijovém edičáku našla jednu ze svých nejoblíbenějších autorek a její povídku The Grownup, věděla jsem, že mi bude doma v knihovničce stát u zbytku jejích knížek. A ona opravdu stojí. Teď je jen otázkou, jestli i její kratičká povídka byla stejně dobrá, jako její tři předešlé knihy.


Maličká knížečka obsahující pouhých sedmdesát stránek textu nejdříve vyšla v povídkové knize Darebáci, kterou sestavil George R. R. Martin roku 2014. Nyní se jí dostalo i samostatného vydání.

Povídka vypráví o mladé ženě (jejíž jméno nám není odhaleno), která začíná své vyprávění tak absurdním způsobem, že se zkrátka nejde nesmát. Pracovala totiž ve věšteckém salonu v zadní části, kde svým mužským zákazníkům poskytovala speciální služby. Nicméně s tímto druhem práce musela přestat kvůli tomu, že jí začalo škubat v zápěstí - a tak začala věštit stejně, jako její pracovnice.
Když se na ní jednoho dne obrátí Susan Burkeová s tím, že v jejím domě je nejspíš negativní a ďábelská aura, zdá se to naší mladé hrdince takřka směšné. Avšak na dům její zákaznice se podívat přijde a opravdu; něco na tom domu je v nepořádku. Dost možná chce ten dům vidět něčí smrt...

„Pro bohatce je peněz škoda.“

Flynnovou miluju. Poprvé jsem měla tu čest se s ní setkat v létě 2016, kdy jsem si za vysvědčení řekla o knížku Zmizelá, na kterou lidé hodně odkazovali v souvislosti s Hawkinsovou (kterou jsem už zmiňovala v recenzi Ta přede mnou). Knihu jsem četla u babičky na Moravě. A jelikož babička v domácnosti wifinu neměla, u knížek jsem strávila valnou část svého pobytu. Zmizelou jsem přelouskala okamžitě a byla to má první kniha, ze které jsem měla problémy usnout - až tak bravurně to bylo napsané! A k narozeninám v září jsem hned po této mé velké premiéře dostala její prvotinu Ostré předměty. Zkrátka a jasně, Skvrna mi v mé knihovničce nemohla chybět.
Nepřestávám Flynnovou obdivovat pro její smysl pro detail a schopnost vytvořit smysluplný a neodbytý příběh na sedmdesáti stránkách. To mnoho autorů nezvládne; Gillian je však výjimkou. Hned na začátku vás vypravěčka a hlavní hrdinka zároveň svižně představí se svým příběhem a kariérou, se svým dětstvím a způsobem vydělávání coby jako dítě.
Příběh se zdá být do takové poloviny knihy milým, místy až absurdním thrillerem o někom, kdo se připletl někam, kam neměl. Jenže někde v té polovině vám autorka odhalí poslední kousek skládačky a vy jen zíráte na stránku knihy s otevřenou pusou a říkáte si: „Pane jo! To je ono! Tohle jsem nečekal a zároveň po takovém zvratu toužil!“ Zkrátka a jasně se mi opět potvrdilo, že Gillian psát prostě umí.

Když se zaměříme na obálku knihy, můžeme si všimnout, že je navržena ve stejném duchu jako předchozí autorčiny počiny. Má černou obálku a jméno autorky je vyraženo sytě červenou barvou, která přechází až do rudé. Jako vždy je na obálce fotka něčeho, co příběh charakterizuje; u Ostrých předmětů to byla například žiletka, u Skvrny to je tajemná věž domu zahalena v kouři.
Obálky od Knižního klubu patří všeobecně mezi jedny z nejpovedenějších na českém trhu a obálky knih od této autorky to jenom potvrzují.


Pokud sledujete i můj knižní Instagram (odkaz na něho naleznete v menu), mohli jste jistě zaznamenat, že jsem o jeden výtisk této knížky uspořádala společně s Knižním klubem soutěž. Soutěže se celkem zúčastnilo krásných 55 lidí, za což jsem ohromně vděčná, protože šlo o moji první knižní soutěž. Knížku nakonec vyhrál Kuba z instagramu @bookoholickuba. Výhru jsem mu předala na knižním festivalu Humbook.

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelstvím Knižní klub

4*/5*
(tu jednu dolů kvůli tomu, že to bylo takhle krátké!)

You Might Also Like

2 coment�rios

  1. Zmizelá je super. Já mám tedy doma filmovou obálku s Benem Affleckem (:D) a teď když pokaždé jdu kolem těch krásných černých obálek v knihkupectví, říkám si, proč jsem si ten paperback vlastně kupovala, když Affleck není ani zrovna nejpěknější chlap. :DD
    Takže s koupí dalších knih od Flynn váhám jen kvůli tomu, že si nejsem jistá, jestli to nebude vypadat divně, když jednu knihu budu mít takovou a zbytek jiný. Ach to knihomolské dilema a snaha mít alespoň trochu estetickou knihovničku, když je TAK malá (mě těch sedm polic dohromady prostě nestačí!).
    Každopádně, s Flynn jsem neskončila a určitě se dostanu k nějaké další její knize, třeba právě ke Skvrně... dost mě ale lákají Temné kouty.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Od této autorky jsem četla před lety Zmizelou a už si moc nepamatuji o čem to bylo, takže mi kniha v hlavě příliš neutkvěla. Ale Skvrna vypadá jako krátké, duchařské čtení :) Podívá se po ní v knihovně :)

    OdpovědětVymazat