Alan Karlsson je zpátky! || STOJEDNALETÝ STAŘÍK, KTERÝ SE VRÁTIL, ABY ZACHRÁNIL SVĚT

pondělí, března 18, 2019


Od posledního dobrodružství Alana Karlssona uběhla už nějaká doba – abych byla specifičtější, je tomu už deset let, kdy tento stoletý stařík vylezl z okna a vydal se na svá šílená, avšak naprosto uvěřitelná, dobrodružství. 
Alan, který se za svůj, století trvající, život setkal s mnoha významnými lidmi – ať už těmi, kteří stáli na dobré straně, nebo té špatné – držel v rukách nejeden život – a nejednu atomovou a jinou jadernou zbraň – nás provedl dějinami celého minulého století. Humorně nám ukázal největší pochybení, která minulá doba zanechala, abychom neopakovali to, co kdysi.
Ale svět se od té doby ani trochu nezměnil.
Naopak; možná se řítíme ještě do větších průšvihů.
A tak se tu naposledy objevuje Alan Karlsson: sto(jedna)letý stařík, který musí zachránit svět. Už podruhé.

„Alana znepokojilo uvědomí, že společně s inteligencí se otřásá i pravda.“

Už je tomu rok, co Alan odmítl slavit své stoleté narozeniny, vyskočil oknem z domova důchodců ve švédském Malmköpingu a zmizel do světa. Procestoval svět, aby se nakonec usadil se svým přítelem Juliem na indonéském ostrově Bali. Užívají si teplého počasí, barevných koktejlů se stejně barevnými papírovými paraplíčky a vypadá to, že jim nic nechybí. Když se ale Julius rozhodne uspořádat Alanovi narozeninovou oslavu k jeho sto prvnímu roku života, něco se v jednu chvíli zvrtne. A v druhé chvíli se topí v proutěném koši od horkovzdušného balonu, kdesi v Indickém oceánu. Odtud je zachrání severokorejská loď pašující uran. A Alan musí předvést všechny své schopnosti a umy, aby se svět neocitl znovu v bryndě.


Hned v první větě musím zmínit jak nadšená z knihy jsem, abych předešla nějakému nedorozumění – tak tedy: Jsem nadšená! Miluju staříka, miluju autora Jonase Jonassona a ještě víc miluju, že jsem se smála té absurdnosti a zároveň mu věřila každé slovo!
A teď si to trochu rozebereme.
Když jsem žádala nakladatelství Albatros a Míšu, aby mi v měsíci únor přišla tato knížka, hrozně jsem se těšila. A bála. Ale hlavně těšila (a bála). Nepatrným důvodem byl fakt, že se jednalo o knihu autora, který svou poslední vydal před více než třemi lety. Jaká asi bude kvalita? Běželo mi hlavou. A to ani nemluvím o tom, že mělo jít o pokračování jeho nejslavnější (a debutové) knihy, která vyšla před deseti lety! Obavy byly na místě.
Ale můj největší důvod ke stresu a obavám, zda se mi knížka bude líbit, byl hlavně ten, že jsem od autora oficiálně vlastně nic nečetla.
Říkám oficiálně; poslouchala jsem (naprosto boží!) audioknihy, které namluvil Martin Stránský. Stránský Jonassonovy knihy úžasně intonoval, namluvil a v přímé řeči vždy obměňoval typy a výšku hlasů u jednotlivých postav. Což jen přidávalo na vtipnosti. (Audiokniha Stojednaletého staříka, který se vrátil, aby zachránil svět vychází 6. 5. 2019)
Takže má hlavní obava spočívala zkrátka a jednoduše v tom, že když budu knihu poprvé číst, nebude mi připadat tak vtipná. Umíte si představit tu úlevu, když jsem se už v první kapitole nahlas smála?

Dvojka není jednička. To bych chtěla zdůraznit všem, kteří se na knihu/duologii chystají. Některé věci jsou tam stejné, jiné naprosto odlišné. Opět se tam cestuje z jedné světové strany na druhou, opět je to psina, která dokáže nadchnout i lidi, kteří neradi humorné (viz. například já). Ale nebudu lhát, byly tam i pasáže, kdy jste si vyloženě přáli, aby se tam už zas cestovalo, nebo utíkalo před nějakým padouchem.
Z mého pohledu byla první část této knihy zábavnější, pak chvilku takové přechodné a nezajímavé a nakonec se to zase krásně a svižně rozjelo do svého zdárného konce.

„,Vypadá to, že pan Karlsson německý demokratický systém, navzdory všemu, neovlivní,‘ pronesl profesor.
,No, volební místnosti zavírají až téměř za hodinu, ještě má čas,‘ namítla kancléřka Merkelová.“

Jestli mě něco na knihách od Jonassona baví, tak je to fakt, že se autor vždy snaží satiricky a humorně poukázat na nějaký vážný a světový (v rámci knihy i lokální, viz. Švédsko, KLDR) problém. Na konci každé je nějaké poučení pro obyčejné smrtelníky, kteří nedrží v rukách vládu nad státem velkým jako jsou například Rusko, USA, nebo Německo.

Pokud přejdu k vizuální stránce; knihy Jonassona vychází u Panteonu s nádhernými obálkami původně v hardbacku, posléze i v paperbacku. Jedná se o nepříliš minimalistické, ale barevné obálky s hlavní(m) hrdin(k)ou na přední straně. Musím říct, že Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět má za mě snad ještě krásnější obálku, než první (červený) díl.

Knihu tedy závěrem hodnotím nadmíru pozitivně – hlavně z důvodu, že ačkoliv se jedná o druhý díl, který je napsán po deseti letech (!!!), jde o stejnou kvalitu a promyšlenost, jako tomu bylo u předchozí knihy. Až tedy na tu zhruba osmdesáti stránkovou část v půlce knihy, která mi zabrala nejdéle, se mi kniha líbila stejně, jako všechny autorovy knihy.

Za recenzní výtisk této knížky chci moc děkovat nakladatelství Albatros media a Míše Faktorové z Instagramu @radsi_knihu za zaslání.

3,5*/5*

You Might Also Like

0 coment�rios